-
Menu
- forside
- Info Expand
- Klubtræning Expand
- Ny i KCC Expand
-
Resultater
Expand
- Fortiusmesterskaber Resultater.
- Resultater Licensløb
- Resultater DustCup
- Resultater SlushCup Expand
- Mud & Snow Vintercup
- DGI MTB-Cup 2013
- DCU Ungdomscuppen
- Kalundborg Classic 2012
- Klubmestre 2011
- Klubmestre 2010
- Klubmesterskab, Landevej
- Klubmesterskab MTB
- 10 km i Østrup
- Flidspræmier
- Alle tiders klubrekorder
- Alle tiders skøre rekorder
-
Beretninger
Expand
- KCC Kidz MTB på landevejen
- Crocodile Trophy 2014
- Løvfaldstur 2014
- Beskidy Polen 2013 - 2014
- MTB Safari 2013
- Hallandåsen 2012
- KBH Safari 2012
- La Marmotte 2011
- Beijing - Kalundborg Expand
- Claude Criquielion 2010
- La Marmotte 2010
- MTB Safari Næstved - Kalundborg
- Kan man cykle i Las Vegas ?
- Eventyrryttere på Storebæltsafari.
- Kyst til kyst MTB Køge - Kalundborg.
- Coast to Coast Italien
- Nice - Kalundborg 2005
- Bjergkørsel på Tenerife i 2004
- SlushCup - set fra den tunge ende
- Styrkeprøven Trondheim - Oslo 2003
- Claude Criquielion 2002
- På MTB i Pyrenæerne i 2000
- La Charly Gaul 1999
- Fleche de Wallonie 1999
- La Marmotte 1993
- VM i cyklecross 1993 - set med mekanikerens øjne..
-
Galleri
Expand
-
Billeder
Expand
- FitnessDK 2014
- MTB Safari 2013
- MTB Safari 2012
- Landevejsskolen 2012
- La Marmotte 2011
- Storebæltsløbet_2011
- Slushcup 2010 afd.5.
- Advent Classic 2010
- Klubmesterskab 2010
- Klubmesterskab 2011
- Klubmesterskab 2012
- KM 2011 Linjeløb
- Beijing - Kalundborg
- DustCup 2010
- Nice - Kalundborg 2005 billeder
- Downhill i Sverige
- MTB Sverige
- Kalundborg Classic 2012
- Mallorca TJ
- Video Expand
- Links Expand
-
Billeder
Expand
- Shop
Hvis man har en tilstrækkelig stor interesse for spillet, vil man før eller siden gerne på “pilgrimsrejse” til Las Vegas.
Jeg var derovre første gang i januar 2009, og havde en rigtig god tur.
Da cyklen henover sommeren 2009 fik overtaget, var det egentlig ikke meningen at turen skulle gentages foreløbig, men af forskellige årsager endte vi med at booke flybilletter og hotel til en ny tur.
Jeg besluttede mig dog for at leje en cykel derovre, dels for også at se noget andet end bare casinoer, og dels fordi jeg har ambitiøse løbsplaner for 2010 sæsonen, og helst ikke ville have 10 dages pause i forberedelserne.
5. februar boardede vi så en maskine fra British Airways, og landede 14 timer senere i Las Vegas.
Jeg skal ikke her komme ind på den del der omhandler spil og anden moralsk fordærv, men holde mig til de oplevelser jeg havde på cyklen.
I en lejebil kørte vi om mandagen ud til en meget stor cykelforretning der hedder McGhies, som har et fint udvalg af lejecykler. Jeg fandt en passende Cannondale Synapse med shimano 105, og lejede den for 4 dage – prisen var ca. 600 kr.
På forespørgsel gav den flinke ekspedient mig et cykel-kort over byen, der viste hvor der var cykelsti,
og hvilke veje der ellers var egnet til cyklister, og med stor entusiasme anbefalede han mig bestemte ture både udenfor, og ind gennem byen.
Han insisterede også på at jeg lagde vejen forbi UNLV – universitet i Las Vegas – fordi der var så mange lækre damer der. Ja, han cyklede den vej hver dag på vej på arbejde.
Da jeg nævnte et andet område i byen jeg gerne ville se, sagde han “no way….too dangerous!”
Jeg spurgte så om det var farligt pga. gangstere eller kvinder, men det var så godt nok trafikken han mente…
Jeg smed cyklen bag i vores bil, og vi kørte mod Hoover Dam, hvor den ene af cykelruterne passerer tæt forbi. Tanken var at cykle denne rute efter en tur over dæmningen. Besøget tog dog noget længere end beregnet, og klokken var derfor 16.30 inden jeg kom på cyklen.
Gutten i butikken sagde at ruten var 14 miles.
Den er lavet kun til cyklister, fint asfalteret og med en gul midterstribe.

Jeg havde ikke noget lys på cyklen, men valgte at fortsætte derudaf selvom mørket var begyndt at falde på. Senere blev det faktisk temmelig mørkt, men heldigvis blev lyset inde fra byen reflekteret af skyerne, så jeg lige akkurat kunne se den gule stribe.
Jeg følte mig noget i ingenmandsland, og hørte også en del dyrelyde jeg ihvertfald aldrig har hørt før.
Ruten var sjældent lige eller flad mere end nogle få meter, og havde nok været rigtig flot i dagslys.
Efter lidt over 2 timers kørsel endte ruten pludselig på en vej hvor der var en del trafik, og i mørket kunne jeg simpelthen ikke se hvor cykelruten fortsatte.
Jeg havde dog en idé om hvor jeg var, og jeg fik stoppet en bilist der bekræftede at jeg var på Lake Mead Parkway. Denne vej ender i et kryds i byen ca. 5 km nord for hvor jeg startede, så jeg sms'ede til rejsemakkeren og bad ham møde mig i krydset, da det var alt for risikabelt at cykle de 25 km der var fra bygrænsen til hotellet på Strippen.

De sidste 12 km var med en flot udsigt ind over byen, men jeg måtte dog holde ind til siden nogle gange, da der pga. vejarbejde ikke var meget plads til en fjollet dansker uden lys på cyklen. Da jeg nåede mødestedet havde jeg kørt 57 km.
Det finder man et stykke ude vest for byen, og som navnet siger får man her første parket til at se Red Rocks. Denne rute er (også) 14 miles – og ja – jeg checkede det lige en ekstra gang..
Selve ruten kan og må kun køres mod uret, og biler skal betale for adgang.
Vi kørte i bil ud til startstedet, hvor jeg blev sat af.
Det er en rigtig flot rute, med en del udsigtspunkter hvor man kan parkere.
Et af dem var lige ud for Red Rocks, som umiddelbart så ud til at ligge få hundrede meter væk. Da jeg så fik øje på nogle bittesmå mennesker der klatrede på klipperne, gav det pludselig et helt andet indtryk.
Et meget imponerende skue.

Øverste udsigtspunkt ligger 1000 fod over startstedet, og flere steder stiger vejen med 10-12 procent. Kort inden toppen henter jeg en ellers fit herre der kører på en triathloncykel. Han ligner en der behøver kunstigt åndedræt, men han siger han er ok.
Efter det obligatoriske billede går det nedaf , og det er en fornøjelse uden modkørende trafik så man ikke behøver at bremse i svingene. I bunden henter jeg igen triathlongutten, og vi drejer ind mod byen ad Charleston Boulevard som er en meget bred vej der falder et par procent hele vejen ind til byen.
Her er en triathloncykel mere passende, og selvom jeg holder ca. 45 km/t de første 3 km, kører han nemt fra mig.
Vejen ind gennem byen er ganske underholdende, og veksler fra eksklusive rigmandskvarterer til noget der minder om slum.
Det er sådan, at enten bygger amerikanerne rigtig flot, eller også rigtig grimt.
Det virker som om der ikke er en gylden middelvej. Et helt almindeligt parcelhuskvarter er som regel bare brunt og kedeligt.

Det var ikke noget problem at få fotohjælp da jeg stod foran Bellagio, Las Vegas' vel nok mest kendte hotel & casino. I det hele taget vækker en racercykel pænt meget opsigt blandt alle turisterne.
Turen blev afsluttet med en tur ned igennem selve Strippen. Den er 12-sporet på det bredeste sted og ikke særlig cykelegnet, men kan man navigere sin cykel og holde sig synlig, er det ikke noget problem.
Der er selvfølgelig også den detalje, at hvis en amerikaner gør skade på en anden person, kan det koste en vulgært stor erstatning, og det er jo nok med til at gøre bilisterne ekstra forsigtige overfor folk på cykel. Dagens tur blev på 64 km.
Fredag cyklede jeg fra hotellet om formiddagen, og satte kursen mod – og rundt om – lufthavnen. Herefter mod den sydligste del af byen og der vestpå ad Blue Diamond Road. Herfra gik turen nordpå op igennem byen indtil jeg efter 48 km endte ved McGhies, hvor jeg afleverede cyklen.
Jo, man kan godt cykle i Las Vegas.
Det er spændende at se byen fra en anden side, eneste minus er at man har røget en pakke smøger efter sådan en tur. Det føltes ihvertfald sådan.
Der er iøvrigt et veludviklet cykelmiljø i byen, med flere klubber hvor medlemmerne mødes meget tidligt hver dag og cykler faste ture.
Derudover er der både vest og øst for byen områder med talrige mountainbikespor, lige fra turistklasse til hardcore downhill. Bootleg Canyon er det mest kendte.
Der er alt hvad hjertet begærer, og flere cykelforretninger arrangerer guidede ture. Jeg havde selv planlagt at deltage på en guidet mtb-tur, men nåede det desværre ikke.
- Hits: 336552
